۵:۳۵ ق٫ظ
لاستیکی که خزه دارد و تنفس میکند

لاستیک های هوشمند : اطلاعات جالبی که شما را شگفت زده خواهد کرد !

در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2019، کمپانی لاستیک کانتیننتال از پیشرفته‌ترین لاستیک عصر معاصر رونمایی کرد. به لطف مهندسی هوشمندانه و تکنولوژی سطح بالا، لاستیک جدید کانتیننتال می‌تواند سلامت خودش را بررسی کرده و فشار را نیز تنظیم نماید.

 

در بحث مصرف سوخت تنظیم باد و فشار لاستیک عنصر مهمی محسوب می‌شود. با توجه به مطالعات اخیر می‌توان گفت کم کردن 7.5 psi از فشار لاستیک باعث کاهش 2.8 درصدی مصرف سوخت خواهد شد. همچنین اعلام شده بیش از 25 درصد خودروهای حاضر در جاده‌های آمریکا از لاستیک‌هایی با فشار باد نامناسب استفاده می‌کنند.

 

لاستیک کانتیننتال به‌منظور بهبود مصرف سوخت و راندمان می‌تواند چندین پارامتر مهم همچون عمق عاج، یکپارچگی لاستیک و فشار آن را بررسی کند. کانتیننتال این تکنولوژی را C.A.R.E می‌نامد که مخفف کلمات ارتباطی، خودران، قابل‌اعتماد و الکتریکی شده می‌باشد. این سیستم پیچیده به لاستیک کانتیننتال اجازه می‌دهد تا داده‌های حیاتی را گزارش کرده و فشار باد لاستیک را بررسی کند تا همیشه در حالت درست و ایده آل باقی بماند.

 

به منظور تنظیم فشار لاستیک، کانتیننتال از پمپ گریز از مرکز داخل لاستیک استفاده می‌کند. این پمپ از نیروی چرخش لاستیک به منظور افزایش فشار باد آن استفاده کرده و همواره این پارامتر را در مشخصات بهینه‌ی خود نگه می‌دارد. شرکت سازنده‌ی لاستیک معتقد است این تکنولوژی لاستیک ارتباطی جدید باعث تولید خودروهایی کم‌مصرف‌تر خواهد شد که در نهایت با کاهش آلایندگی دی‌اکسید کربن همراه است.

تولید چنین لاستیکی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا سرانجام ناوگان خودروهای خودران را که راننده نیازی به بررسی وضعیت لاستیک ندارد عرضه کنند. این لاستیک هوشمند نه تنها خودروها را امن‌تر نگه می‌دارد بلکه منجر به کاهش مصرف سوخت هم می‌شود.

 

جدای از استفاده‌های کاربردی برای رانندگی بهتر، کانتیننتال معتقد است پتانسیل لازم برای بهبود پرفورمنس خودرو نیز وجود دارد. تکنولوژی بوست فشار این شرکت از هوا برای تنظیم فشار لاستیک در وضعیت‌های گوناگون استفاده می‌کند.

 

تکنولوژی هیجان‌انگیز کانتیننتال در مرحله‌ی بعدی توسعه‌ی لاستیک‌ها قرار دارد. با تولید لاستیک‌های ارتباطی و قابل‌کنترل بیشتر قطعاً شاهد بهبود هرچه بیشتر خودروها در آینده خواهیم بود.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
چگونه یک طراح خودرو شویم؟

توانایی‌های ارتباط بی‌سیم در حال گسترش در صنعت خودرو می‌باشد. گوشی‌های هوشمند امروزی امکانات بسیار گسترده‌ای داشته و با استفاده از آن‌ها می‌توانید به موزیک گوش داده و به راحتی به مقصد خود هم برسید. با این وجود عصر سیستم‌های بی‌سیم درون خودرویی نسبت به حوزه‌های دیگر پیشرفت کمتری داشته اما حالا وضعیت تغییر کرده است.

 

پیرلی هم‌اکنون لاستیکی را معرفی کرده که می‌تواند داده‌های ارزشمند درباره‌ی شرایط جاده و دیگر پارامترها را به خودرو یا دیگر دستگاه‌های نزدیک بفرستد. سایبر لاستیک (!) این شرکت از دیسک بسیار کوچکی داخل خود برخوردار بوده و روی آن یک حسگر، پردازنده و سیستم‌های الکترونیکی و ارتباطی جای گرفته است. این دیسک پارامترهای حیاتی و مهم را بررسی کرده و آن‌ها را به ECU خودرو و دیگر بخش‌ها می‌فرستد.

 

اگر خودرو به‌طور ناگهانی با پدیده هیدروپلنینگ روبرو شود لاستیک هوشمند پیرلی به راننده کمک خواهد کرد تا از تصادف پیشگیری کند. این لاستیک همچنین به دیگر رانندگان پشت‌سری هشدار خواهد داد که خطری وجود دارد. در مواقعی که لاستیک چنین شرایطی را تجربه می‌کند امکان تنظیم برنامه‌ریزی پیشرانه، کنترل کشش و حتی تنظیمات سیستم تعلیق وجود خواهد داشت. این لاستیک همچنین می‌تواند اطلاعات اساسی همچون عمق عاج، فشار، دما و شتاب لاستیک را بررسی کند.

 

اگرچه سایبر لاستیک پیرلی بیشتر به درد جاده می‌خورد اما کمپانی سازنده حسگرهایی هم داخل لاستیک‌های بسیار چسبان پی زیر تروفئو قرار داده است. این لاستیک که در آئودی A8 برای تست نصب شده به‌طور موفقی مسیرهای خیس را تشخیص داده و اطلاعات خود را به Q8 پشت‌سری فرستاده است. Q8 هم پیش از رسیدن به مسیر و با استفاده از ارتباط 5G پیام را دریافت کرده است.

 

اگرچه این تکنولوژی به‌طور کامل وارد جاده‌ها نشده اما امروز در صنعت دیده می‌شود. تکنولوژی موردبحث زمان زیادی را در بحث بررسی فشار باد کامیون‌ها صرفه‌جویی کرده زیرا راننده بصورت دقیق از وضعیت لاستیک‌ها آگاه می‌شود. تست‌های بلندمدت جاده‌ای باید انجام شود اما به نظر می‌رسد این حرکتی درست در مسیر بهبود ایمنی جاده‌ای است.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
کسب امتیاز لاستیک هانکوک در تست های اروپایی

 

لاستیکی که خزه دارد و تنفس میکند ، محصول جدید لاستیک گودیر :

مجموعه لاستیک گودیر به حفظ محیط‌ زیست علاقه‌مند‌است. البته شناخته شدن به عنوان یک تایرساز و ارائه چنین محصولاتی کمی می‌تواند عجیب باشد. این امر باعث نشده محققان و تیم‌های توسعه گودیر دست از نوآوری بکشند و نتیجه تلاش‌های کارکنان گوودیر، یک لاستیک بسیار عجیب با نام اکسیژن است. این ایده در نمایشگاه خودروی ژنو 2018 به نمایش درآمده و پس از سؤالات به وجود آمده باید بگوییم بله داخل این لاستیک واقعاً خزه وجود دارد؛ اما همه‌چیز به اینجا ختم نمی‌شود!

 

در تصاویر می‌توانید نوارهای آبی و خاکستری را ببینید که رنگ‌های انتخابی نیستند بلکه جدیدترین محصول لاستیک گودیر در واقع از طریق فتوسنتز خزه الکتریسیته خودش را تولید می‌کند و می‌تواند نورهای ارتباطی گوناگون همچنین علائم دور زدن یا ترمز گرفتن را ایجاد کند. سیستم‌های الکترونیکی، حسگرها و حتی CPU نیز در این لاستیک گودیر بکار رفته تا چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای ایجاد شود.

 

مقاومت در برابر دست‌اندازها وظیفه دوم لاستیک‌ ها بوده و اصلی‌ترین هدف کمک به ایجاد هوای پاک است. لاستیک اکسیژن ، رطوبت را از جاده و دی‌اکسید کربن را از هوا می‌گیرد تا خزه درون خود را تغذیه کند و سپس اکسیژن آزاد شود. گودیر تخمین می‌زند در یک شهر با 2.5 میلیون دستگاه خودرو، این لاستیک‌ های زنده بتوانند 3 هزار تن اکسیژن را ایجاد کرده و 4 هزار تن دی‌اکسید کربن را در هر سال جذب کنند. برای ایجاد چنین هوای پاکی به 10 میلیون لاستیک زنده نیاز داریم اما هنوز هم حجم هوای پاک ایجاد شده قابل‌توجه می‌باشد.

خود لاستیک طبیعتاً طراحی بدون باد داشته بنابراین هرگز نگران پنچری نخواهید بود. در این سیستم از لاستیک بازیافتی برای ساختار اصلی استفاده شده است.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
لاستیک هانکوک: انتخاب برتر برای عمر طولانی و عملکرد بی نظیر

 

البته این یک ایده مفهومی بوده اما تفکر ما را به چالش کشیده و به رانندگی هوشمند، ایمن و حمل‌ونقل پایدار آینده کمک می‌کند؛ به عبارت دیگر انتظار نداریم این لاستیک‌ های زنده را در آینده‌ای نزدیک ببینیم.

 

در کامنت‌ها نظرتان را درمورد این لاستیک گودیر با ما به اشتراک بگذارید.

طرح آینده لاستیک میشلن :

تا وقتی که «پهپاد‌های تاکسی» فراگیر نشده‌اند، کارخانه تولیدی لاستیک میشلن هنوز هم به تجارت فروش تایرها ادامه خواهد داد. در همین حال، ایده‌ای که لاستیک میشلن برای تایرها در دهه‌های آینده درنظر گرفته، بسیار عجیب و غیرعادی می‌نماید. کانسپت تایر «ویژن» از نظر تئوری، یک تایر ارگانیک، بدون‌باد، قابل‌شارژ و به صورت چاپ سه‌بعدی است. این کانسپت عجیب اخیراً در کنفرانس میشلن در مونترال کانادا موسوم به Movin’On به نمایش درآمده است.

این تایر از منابع زیستی و مواد برگشت‌پذیر ساخته می‌شود؛ از جمله لاستیک طبیعی، کاغذ، قوطی‌های قلع، چوب‌های به کار رفته در وسایل الکترونیکی و زباله‌های پلاستیکی، و همین طور برخی دیگر از آیتم‌های بازیافتی که موجب به حداقل رساندن اثر زیست‌محیطی می‌شوند. همچنین این تایرها به صورت بدون‌باد هستند و نگرانی در مورد پنچری آنها وجود نخواهد داشت.

اما شاید مهمترین ویژگی این تایرهای مفهومی «ویژن»، قابل‌شارژ بودن آنهاست. لاستیک میشلن رؤیایی را در سر می‌پرورانَد که در آن دستگاه‌هایی وجود داشته باشند که سطوح جدید و مختلفی را بر روی تایر خودروها چاپ کنند و به عنوان مثال، در فصل زمستان، آج‌های بزرگی به تایرها اضافه نمایند. ولی مطمئناً پیدا کردن یک پرینتر سه بعدی گران‌قیمت برای ارتقای تایرها، دردسر بزرگتری نسبت به خریدن تایرهای زمستانی خواهد بود.

همین حالا هم تکمیل زیرساخت‌های مربوط به شارژ خودروهای الکتریکی، مسیر طولانی‌ای را در پیش رو دارد و شاید شبکه ایستگاه چاپ سه‌بعدی برای تایرها، در حال حاضر بسیار دور از ذهن باشد؛ آن هم در حالی که تری گتیس (Terry Gettys) از ورود این نوع تایر به بازار در ۱۰ سال آینده خبر می‌دهد.