۱۰:۱۹ ق٫ظ
مصاحبه با مدیر لاستیک فابریک کنتیننتال

تایر های OE (لاستیک فابریک) کنتیننتال

“تی‌تی‌آی با Burkhard Wies، معاون تحقیق و توسعه، نوآوری و تحقیقات کاربردی کنتیننتال، در مورد برخی از حوزه‌های اصلی تحقیقات تولیدکننده تایر گفت‌وگو کرده است.

پیشرفت مستمر به سمت وسایل نقلیه تمیزتر و سبزتر به معنای تمرکز بیشتر بر تایرها و مشارکت کلی آن‌ها در حفاظت از محیط زیست در طول دوره عمرشان است. این یک موضوع کلیدی برای تمام تولیدکنندگان تایر، از جمله کنتیننتال ، می‌باشد. نقطه شروع آشکار، تایرهای ویژه برای وسایل نقلیه الکتریکی است. اما همانطور که Burkhard Wies، معاون تحقیق و توسعه، نوآوری و تحقیقات کاربردی تایر کنتیننتال، توضیح می‌دهد، این مسئله به اندازه‌ای مهم نیست که بسیاری از ما فکر می‌کنیم. افزایش گشتاور و وزن وسایل نقلیه الکتریکی به معنای تمرکز بیشتر بر مقاومت کمتر در غلتک و کاهش فرسایش است، اما این مواردی است که صنعت تایر به دنبال دستیابی به آنها در کلیه زمینه‌ها است.

“فرسایش، نویز و مقاومت در غلتک تمامی معیارهایی هستند که برای هر تایر داریم”، او می‌گوید. “این یکمی بیشتر برجسته است و شما معمولاً اندازه‌های جدیدی دارید، بلند و باریک زیرا چرخ‌های بزرگتر از نظر مقاومت در غلتک و فرسایش بهتر هستند. تمامی تایرهای ما سازگار با وسایل نقلیه الکتریکی هستند، بنابراین اگر تایری مانند EcoContact یا PremiumContact داشته باشید، برای استفاده به عنوان تایر وسیله نقلیه الکتریکی آماده است، اما همچنین بر روی وسیله نقلیه با موتور احتراق داخلی هم قابل استفاده است.”

با این حال، تحقیقات در زمینه ترکیبات جدید مناسب‌تر برای تایرهای وسایل نقلیه الکتریکی بهبود فرسایش بدون کاهش چسبندگی در شرایط مرطوب را فراهم کرده است. با این حال، نیاز به کاهش گسترش ذرات تایر نیز وجود دارد. دوباره، این چیزی است که از وسایل نقلیه با انتشار کم گازهای گلخانه از جمله وسایل نقلیه الکتریکی به دست آمده است، اما بر روی همه موارد استفاده از تایر اعمال می‌شود و با تلاش برای تدوین قوانین محلی و ملی که در سراسر جهان متفاوت است، هماهنگ است.”

کارخانه لاستیک کنتیننتال

کنتی ادامه می‌دهد تا به راه‌حل‌های تایر با سطوح بیشتری از مواد قابل تجدید و بازیافتی پیشرفت یابد

“ویس و تیم او نه تنها تحقیقات گسترده‌ای در زمینه کاهش گسترش ذرات تایر انجام می‌دهند، بلکه به عنوان مثال، در پروژه‌های داخلی و خارجی مختلف، به تشکیل ذرات تایر و جاده تا سطح مولکولی نیز تحقیق می‌کنند تا دیدگاه کلانی بدست آورند. کنتیننتال همچنین هم‌راه و عضو بنیان‌گذار پروژه صنعت تایر (TIP) می‌باشد، یک فعالیت که تحقیقات در مورد تأثیر محتمل تایرها بر محیط زیست در طول دوره عمرشان را ترویج می‌کند.

در مورد استاندارد یورو ۷ جدید که محدودیت‌های ملزم برای فرسایش تایر را مورد نیاز دارد، ویس می‌گوید که برای کنتیننتال مهم است که ارزیابی بر اساس روش‌های آزمایش بین‌المللی معترفی انجام شود. حیاتی است که رفتار فرسایش تایرها و تشکیل ذرات فرسایش تایر و جاده را بدون تأثیر متغیرهای خارجی اندازه‌گیری و مقایسه کرد.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
چرا نوشته های سفید روی لاستیک دارای رنگ آبی است؟

روندهای طراحی

ویس باور دارد که طراحی تایر همچنین یک عنصر کلیدی است از نظر الگوهای غلتک، هندسه تایر و ترکیب فیزیکی تایر، به ویژه از نظر مواد قابل تجدید و بازیافت. عوامل دیگر نیز ممکن است تغییرات مهمی ایجاد کنند، برخی از آنها از پیش دیده می‌شوند.

“اندازه‌ها تغییر خواهند کرد، تحت تأثیر روند به سمت خودروهای الکتریکی و محدودیت‌های سرعت”، او می‌گوید. “تداوماً اندازه‌های تایر بزرگ‌تر خواهند شد، همچنین تحت تأثیر خودروهای خودران، که ممکن است باعث تغییر در هندسه عمومی شود، اما این هنوز واضح نیست.”

“کنتیننتال به تازگی UltraContact NXT خود را راه‌اندازی کرده است که از ۶۵٪ مواد قابل تجدید، بازیافتی و مواد با گواهی تعادل جرم استفاده می‌کند – یک روند که ویس باور دارد که در آینده به عنوان استاندارد در صنعت مطرح خواهد شد. با این حال، به دلیل محدودیت مواد، چنین تایرهایی در حال حاضر گران‌تر از طراحی‌های استاندارد هستند، و ویس تاکید دارد که با وجود صحبت‌های زیاد در مورد پایان دادن به مصرف زیست محیطی، او معتقد است که افراد همیشه مایل به پرداخت هزینه برای آن نیستند.

شبیه ساری لاستیک کنتیننتال

“مدل‌سازی پیشرفته نقش کلیدی در توسعه محصول ایفا می‌کند، در حالیکه تحقیقات مداوم در زمینه تکنیک‌هایی از جمله تجدیدپذیری، در هسته اهداف پایداری تولیدکننده تایر قرار دارد.”

عمق زمینه

یکی دیگر از حوزه‌های جالب طراحی، عمق غلتک است، اگرچه ویس اشاره می‌کند که حدود آن تا چه حد ممکن است بروز دارد.

“ما 6 میلیمتر داریم، و از آنجا به بالا رفتن معنی نمی‌دهد به دلیل ریزش روی آب”، او توضیح می‌دهد. “محدودیت فیزیکی وجود دارد و اگر به زیر 5.5 میلیمتر بروید دیگر کار نمی‌کند. تایرهای تابستانی حدود 6 میلیمتر خواهند بود، تایرهای زمستانی ممکن است از 8 میلیمتر به 7 میلیمتر بروند. طراحی‌های تایر حتی بسته‌تر شده و با بیشترین تا کننده‌ها [شکاف‌ها] خواهند بود، اما همچنین هماهنگی فنی در زمینه نویز وجود دارد.”

این عامل نویز بسیار به تمرکز خصوصاً برای وسایل نقلیه الکتریکی است. با این حال، ویس توضیح می‌دهد که اینجا نیز مسائلی مربوط به درک و استفاده واقعی از آن وجود دارد.

“ما [طراحی غلتک] را در یک سطح مشخص شده توسط استاندار ISO بهینه‌سازی می‌کنیم، و نویزی که معمولاً در 80 کیلومتر در ساعت به صورت 69dB تولید می‌کنیم. اگر همان تایر را روی یک جاده اتوبان در انگلیس اجرا کنم، به طبیعتاً ممکن است بلندتر باشد”، او می‌گوید.

برای مصرف‌کنندگان، به خصوص کسانی که از صدای موتور رها هستند، این ترجمه به نویز داخلی می‌شود. کاهش این مسئولیت همانند تولیدکنندگان خودرو نیز مسئولیت تولیدکنندگان تایر است.

“برچسب اتحادیه تنها نویز خارجی را اندازه‌گیری می‌کند”، ویس می‌گوید. “در مورد نویز داخلی، با محصولاتی مانند فناوری Conti Silent خیلی کار کرده‌ایم. آن را برای حذف تناوب فرکانس لوله هوا به کار می‌بریم. اگر ما این کار را به همراه فرکانس تناوب یک شاسی انجام دهیم، می‌توانیم نویزهای دریافت شده که به خصوص در داخل محفظه مسافران آزاردهنده است، تا 9dB کاهش دهیم، که مقدار زیادی است.”

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
گرانترین لاستیک کره ای کدام است؟عوامل تاثیر گذار بر قیمت لاستیک کره ای

همچنین هماهنگی وسیله تأیید شده نیز نقش مهمی در کاهش نویز دارد، به ویژه هنگام آزمایش نویز خارجی در حالت شتاب زمانی که اثرات ساختار بلوک تایر ممکن است بلندتر باشد.

غرق در صدا

نویز تایر در برنامه‌های کامیون حتی بیشتر برجسته است. اینجا، ویس می‌گوید،

آن‌ها به تحقیق نه فقط در مورد نویز بلکه تونالیته نیز می‌پردازند.

“تایرهای کامیون به طور قابل توجهی بلندتر هستند، زیرا حفره تایر آن‌ها بسیار بزرگ‌تر است”، او توضیح می‌دهد. “اگر به عنوان مثال اتوبان آلمان را بگیرید، از ۱ کیلومتر دور می‌توانید این نویز با تونالیته نامطلوب تایرهای کامیون را بشنوید زیرا برنامه‌های آن‌ها پیچیده نیستند. آن‌ها پیچیده نمی‌شوند به دلیل مسافت و پدیده‌های فرسایش نامنظم.”

پیش‌بینی سطح فرسایش تایر برای اپراتورهای کامیون بسیار مهم است، همچنین برای صنعت خودرویی به طور کلی، و اینجاست که حسگرها نقش می‌بازند. ویس معتقد است که این فناوری‌ها می‌توانستند دهه‌ها پیش در تایرها جای بگیرند.

“من وقتی جوان بودم روی حسگرها کار می‌کردم”، او به یادآوری می‌کند. “۳۰ سال پیش امکان داشت یک تگ RFID را که‌گاهی در تایر جا می‌شد، بگذاریم اما کسی آن را نگرفت، گفتند هیچ کسه طرح تجاری و تمایل به پرداخت هزینه ندارد. حالا شرکت‌هایی چون تسلا از ما خواسته‌اند که یک حسگر که می‌تواند اطلاعات را مستقیماً از طریق بلوتوث ارسال کند، داشته باشند – و حالا حسگر را در تایرهای کامیون داریم.”

تست لاستیک کنتیننتال

تکنیک‌های مدل‌سازی با پیشرفتهای بیشتر به کاهش زمان توسعه محصول کمک می‌کنند.

حسگرها نقش حیاتی‌تری در صنعت پارک خودروها دارند، جایی که نه تنها فشار و دما را نظارت می‌کنند بلکه بار و فرسایش تایر را نیز. آنها نقش حیاتی در تعمیر و نگهداری پیش‌بینانه دارند، داده‌های حیاتی تولید می‌کنند که می‌تواند مطمئن کننده باشد که مدیران پارک به موقع بدانند چه زمانی یک تایر باید تعویض شود. حسگرها در برنامه‌های موتور و برای خودروهای عملکردی مفید هستند و نقش کلیدی در قابلیت خودکار ایفا می‌کنند. در نهایت، ویس انتظار دارد که آنها به لاستیک هادی هدایت شوند و در آن جا ادغام شوند.”

“بعضی از این پیشرفت‌های فناورانه ممکن است چندین سال یا حتی چند دهه طول بکشد، اما پیشرفت در تحقیق و توسعه به سرعت بیشتر از همیشه مشاهده می‌شود، با تشکر از شبیه‌سازی و هوش مصنوعی. همانطور که در کل صنعت خودرو معمول است، ویس و تیم او در حال حاضر کاهش قابل توجهی در زمان توسعه و آزمایش را مشاهده می‌کنند.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
لاستیک هانکوک: انتخاب برتر برای عمر طولانی و عملکرد بی نظیر

“برای حلقه تأیید هدف، معمولاً ما ماه‌ها زمان می‌برد، اما این اکنون می‌تواند به شدت کاهش یابد”، او می‌گوید. “حتی حلقه‌های توسعه تایر هم می‌توانند به میزان ۵۰-۸۰٪ کاهش یابند.”

کنتیننتال همچنین به طور قابل توجهی در فناوری‌ها و فرآیندها در سراسر زنجیره ارزش سرمایه‌گذاری می‌کند. به عنوان مثال، یک شبیه‌ساز رانندگی جدید در تاسیسات Contidrom شرکت این امکان را فراهم می‌کند.

“اگر رانندگان آزمایشی ما در آینده در کاکپیت شبیه‌ساز نشینند و کمتر به دور فرمان خودرو بنشینند، حدود ۱۰۰٬۰۰۰ کیلومتر کمتر در هر سال بر روی جاده‌های واقعی یا مسیرهای آزمایشی انجام خواهد شد”، ویس توضیح می‌دهد.

شبیه‌سازی همچنین امکان همکاری نزدیکتر با سازندگان خودروها را فراهم می‌کند. اکنون، تغییرات کوچک می‌توانند به سرعت در طول یک آزمایش مجازی مورد توافق قرار گیرند، با چندین تخصصی که همزمان در سراسر جهان کار می‌کنند.

پیشرفت‌های فناوری با سرعت حرکت می‌کنند، اما چیزی که واقعاً ویس را مشتاقانه می‌کند، تمرکز بر دورمدار بسته‌بندی است، به عنوان یک بخش از اهداف پایداری کنتیننتال. او ایده‌های بسیار جالبی دارد، برخی از آنها در حال حاضر در مرحله تحقیقاتی قرار دارند.

تایر Conti GreenConcept به عنوان مثال، از رویکردهای فناورانه فعلی و آینده به مهندسی تایرهای پایدار برای کاربردهای خودروهای سواری بهره می‌برد. این تایر دارای درصد بسیار بالایی از مواد قابل‌ردیابی، قابل تجدید و بازیافتی است و، به گفته کنتی، دارای یک طراحی سبک‌وزن نوآورانه است که منابع ارزشمند را حفظ می‌کند. تایر همچنین دارای عمر خدمات طولانی‌تری بوده و از یک پله تجدیدپذیر استفاده می‌کند.

تجدیدپذیر کردن نسبت به تجزیه و تحلیل تایرهای قدیمی یک جایگزین ترجیح‌دادنی است. در اینجا، ویس یک ایده جالب دیگر را دارد که آن را “زیپر” می‌نامد. به طور اساسی، این امکان را فراهم می‌کند تا پله از یک تایر جدا شود، یا پله تازه باقی بماند یا اینکه یک پله جدید الحاق شود – یا به عبارت دیگر، “زیپ” شود. در بسیاری از جوانب، به نظر می‌رسد مشابه روش‌های کنونی تجدیدپذیری باشد اما بدون نیاز به بازگشت تایر به کارخانه تجدیدپذیری برای عبور از فرآیند buffing.

همانند بسیاری از ایده‌های ویس، زیپر در حال حاضر در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی قرار دارد – همچنین دیدگاه او برای جایگزینی کامل چرخ پلی‌استر تایر با سایر مواد. او به نظر نمی‌آید که به دنبال ایده خارج کردن هوا از تایرها به طور کامل باشد. در سال‌های اخیر بسیاری از مفاهیم برای تایرهای بدون هوا ارائه شده‌اند، به ویژه در نمایشگاه‌های تکنولوژی، اما ویس توسط هیچ‌کدام از آنها متقاعد نشده است. او معتقد است که همچنان نیاز به تایرهای هواپنا برقرار خواهد بود، به ویژه برای کاربردهای خودروهای خودران که همیشه به چهار تایر کامل و ایده‌آل برای عمل صحیح نیاز دارند.

پیش‌بینی نشده، ویس تمایل دارد که چند ایده از ایده‌های خود را نگه دارد – با این حال، او باید برخی از اسرار را نگه دارد. اما در حالی که او به فناوری و تغییرات خوشحال می‌شود، او همچنین می‌بیند که بسیاری از عناصر سنتی تایر و صنعت تایر، برای سال‌های طولانی به ادامه خواهند داشت.”