مقایسه لاستیک تابستانی و زمستانی

مقایسه لاستیک های تابستانی و لاستیک های زمستانی

اهمیت استفاده از لاستیک‌های مناسب در شرایط آب و هوایی گوناگون چیست؟ ب‌ام‌و با تولید ویدئو کلیپی اقدام به برجسته کردن اهمیت لاستیک‌های مناسب برای شرایط گوناگون کرده و البته تأثیرات استفاده از لاستیک‌های نامناسب با فصل‌های سال را نیز ذکر نموده است.

لاستیک‌ها معمولاً به سه دسته‌ی عمده‌ی تابستانی، زمستانی و چهارفصل تقسیم می‌شوند. لاستیک‌های چهارفصل معمولاً در یک جنبه بسیار خوب نبوده و بنابراین می‌توان آن‌ها را در هر نوع آب و هوایی استفاده کرد اما خب پرفورمنس خودروی شما در حد ایده آل نخواهد بود. لاستیک‌های تابستانی برای رانندگی پرفورمنس طراحی شده و از ترکیباتی برای عملکرد بهتر در دمای بالاتر و ایجاد چسبندگی بیشتر در سطوح خشک تولید شده‌اند؛ اما لاستیک‌های زمستانی روی ایجاد کشش بیشتر در مسیرهای خیس و لغزنده کاربرد داشته و برای عملکرد خوب در آب‌وهوای سرد و زمستانی طراحی شده‌اند.

لاستیک‌های تابستانی و زمستانی برای ارائه‌ی بهترین عملکرد خود در فصل مناسب سال طراحی شده‌اند بنابراین زمانی که در موقع نامناسبی استفاده شوند نقاط ضعف حاصل واقعاً شوکه کننده خواهند بود. در تست‌های انجام شده توسط ب‌ام‌و می‌توانید میزان پرفورمنس بالای لاستیک‌های زمستانی در مسیرهای سرد و برفی را مشاهده کنید. نوع عاج روی این لاستیک‌ها برای سوراخ کردن برف عالی بوده اما در یک تست اسلالوم یا درگ، نبود چسبندگی به معنی عدم ارائه‌ی بهترین عملکرد خودرو خواهد بود.

لاستیک‌های تابستانی هم برای ارائه‌ی بهترین پرفورمنس در مسیرهای مسطح ارائه می‌شوند اما زمانی که با این لاستیک‌ها روی جاده‌ای برفی حضور پیدا کنید شرایط خطرناکی پیش خواهد آمد. رانندگی با لاستیک‌های زمستانی در فصل سرد سال یعنی تفاوت بین مرگ و زندگی.

تاثیر لاستیک های زمستانی در خودروهای دو دیفرانسیل

فاصله‌ی چندانی تا شروع فصل زمستان باقی نمانده و این به معنی سخت‌تر شدن شرایط برای رانندگان در جاده‌ها می‌باشد.

اگرچه برخی رانندگان در پشت فرمان کراس اوورهای چهار چرخ محرک خود احساس امنیت می‌کنند اما افرادی که می‌خواهند حداکثر ایمنی را داشته باشند احتمالاً لاستیک‌های زمستانی را ترجیح خواهند داد. شاید برخی بگویند استفاده از لاستیک‌های زمستانی در خودروهای چهار چرخ محرک ضروری نیست اما Tire Rack ویدئویی منتشر کرده و در آن بهبود قابل‌توجه عملکرد خودرو در زمان وجود لاستیک‌های زمستانی را نشان داده است.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
دانستنی های جالب درباره : رولزرویس کولینان

در بخشی از ویدئو می‌توانید مقایسه‌ی دو تویوتا راو 4 را ببینید. اگرچه دو خودرو تقریباً مشابه یکدیگر هستند اما یکی از لاستیک‌های چهارفصل استفاده کرده درحالی‌که خودروی دیگری به لاستیک‌های زمستانی مجهز است.

در این تست راو 4 مجهز به لاستیک‌های چهارفصل توانسته در 3.7 ثانیه از سکون به فاصله‌ی 18.2 متر برسد درحالی‌که شتاب گیری مدل مجهز به لاستیک‌های زمستانی سریع‌تر بوده و زمان 3.1 ثانیه‌ای را ثبت کرده است.

اما ترمز گرفتن در برف و یخ بسیار حساس و سخت بوده و اینجاست که تفاوت‌ها بهتر مشهود می‌شود. اگرچه راو 4 حاضر در تست تنها 19 کیلومتر در ساعت سرعت داشته اما مدل مجهز به لاستیک‌های چهارفصل در 17.3 متر متوقف شده درحالی‌که عملکرد راو 4 دارای لاستیک‌های زمستانی بسیار بهتر بوده و توانسته در 10.2 متر متوقف شود.

این کمپانی همچنین تست کشش هنگام عبور از پیچ‌ها را انجام داده است. کراس اوور دارای لاستیک‌های زمستانی بدون مشکلی این تست را انجام داده درحالی‌که مدل دارای لاستیک‌های چهارفصل از مسیر خارج شده است.

Tire Rack همچنین تست‌های مشابهی را با تویوتا کمری دیفرانسیل جلو انجام داده است. با اینکه کمری فاقد سیستم چهار چرخ محرک است اما نتایج به دست آمده کاملاً مشابه مدل راو 4 چهار چرخ محرک می‌باشند.

 

 

ویدئوی ب‌ام‌و دقیقا نشان می‌دهد که چرا نوع لاستیک استفاده شده در خودرو اهمیت دارد. لاستیک‌ها قطعاً هیجان‌انگیزترین بخش خودرو نیستند اما از نظر پرفورمنس و ایمنی اهمیت بسیار بالایی دارند.