۱۱:۲۱ ق٫ظ
انواع لاستیک فابریک

در مورد لاستیک فابریک یا OE چی میدانید؟

سازنده گان خودرو در زمان طراحی و معرفی خودروهای جدید، یک نوع از لاستیک را بر اساس نیارهای حودرو طراحی شده به عنوان لاستیک فابریک انتخاب می‌کنند. این انتخاب از بین برندهای و شرکت های تولید کننده مطرح لاستیک در دنیا انجام میشود. خودروسازان به این نتیجه رسیده‌اند که در صورتی که بخواهند که تاثیرات لاستیک‌های غیر فابریک را از بین ببرند، دلیل زیادی وجود ندارد که میلیون‌ها دلار را صرف کرده و کیفیت سیستم تعلیق خودروهای جدید خود را بالا ببرند. این امر باعث شده تا آن‌ها لاستیک‌هایی با طراحی کاملاً جدید طراحی کنند و یا این‌که نسخه‌هایی از لاستیک‌های قبلی خود را با تغییراتی بسیار کوچک برای خودروهای سواری و یا کامیون‌های سبک از همان ابتدای در فرایند تولید خودروی جدید طراحی نمایند.

دلیل استفاده خودرو سازان از لاستیک فابریک چیست ؟

زمانی در آمریکا تصور می‌شد که تنها دلیل برای استفاده از لاستیک‌ فابریک در خودرو فقط در صورتی است که “لاستیک با پهنای دور سفید باشد” و یا فقط زمانی مورد استفاده قرار بگیرد که “کدام تولیدکننده لاستیک‌های درجه دو خود را با کمترین قیمت به فروش می‌رساند.” به هر حال، اگر این مسأله هم واقعیت داشته باشد، اما زمان تغییر کرده است و امروز، دیگر از لاستیک‌های دور سفید یا لاستیک‌هایی درجه 2 ارزان بر روی خودروها استفاده نمی‌شود.

بخشی از دلیلِ این امر هم آن است که راحتی و عملکرد خودرو به صورت مستقیم وابسته به میزان رضایت کلی راننده‌ نسبت به خودروی خود است. لاستیک‌های فابریک نقشی یکپارچه در دستیابی به راحتی و عملکرد خودرو ایفاء می‌نماید و بسیار بر روی شخصیت یک خودرو تأثیر می‌گذارد. با ظهور خودروهای جدید، لاستیک‌های OE یا فابریک نیز ابداع و تولید شده‌اند. امروزه، خودروها بسیار سبک‌تر، کم‌مصرف‌تر و واکنشی‌تر از خودروهایی هستند که در ده سال پیش وجود داشته‌اند. این مسأله منجر به سبک‌تر شدن لاستیک‌ها و کم شدن مقاومت آن‌ها در برابر غلتش شده است و در عین حال، قابلیت‌های کنترل و فرمان پذیری در آن‌ها افزایش یافته است.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
تویوتا لندکروزر 2000 اسب بخاری؛ حاکمیت سرعت در جهان شاسی‌بلند

لاستیک فابریک یا oe

آیا هیمشه لاستیک های فابریک بهترین لاستیک برای خودرو هستند؟

متأسفانه، هنوز هم حتی بهترین لاستیک ها تولید شده توسط بزرگترین لاستیک سازان دنیا هم مورد بحث و چالش قرار میگیرند. دلیل این امر هم آن است که مواد و فناوری‌های تولیدی که بسیاری از ویژگی های مطلوب را در لاستیک‌ها ایجاد می‌نمایند، مستقیماً در تضاد با سایر ویژگی های دیگر قرار دارند. به عنوان مثال، یک ترکیب “سخت” برای تولید آج لاستیک که خوردگی آن کم بوده و مقاومت در برابر غلتش را هم کم می‌کند، اما باعث می‌شود که اصطکاک کاهش پیدا نماید.

یک طرح آج “تهاجمی” که مقاومت بیشتری در برابر سُر خوردن دارد یا اصطکاک بیشتری را بر روی زمین‌های برفی به وجود می‌آورد، اما سر و صدای بیشتری را تولید می‌نماید. همچنین استفاده از مواد “سفت و سختی” که کنترل و واکنش‌گری و همچنین پایداری در سرعت‌های بالا را افزایش می‌دهند، اما راحتی در رانندگی را کم می‌نمایند. این اهداف متناقض ایجاب می‌نمایند که خصوصیات راحتی و عملکرد در کنار هم سبک و سنگین شده تا در نهایت بهترین لاستیک OE برای کاربردهای خاص برای خودرو به دست آید.

چرا انتخاب دقیق لاستیک oe  یا فابریک برای خودرو سازان مهم است؟

تمامی تولیدکنندگان خودرو ، حوزه‌هایی که حس می‌کنند برای مشتریان آن‌ها رضایت ایجاد می‌نمایند را اولویت‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال، تولیدکننده‌ی خودرویی که اتومبیل‌های کم‌مصرف تولید می‌کند، بیشتر بر روی اصطکاک لاستیک تأکید داشته و توجه کمتری به کم‌کردن مقاومت غلتشی دارد، اما تولید‌کننده‌ای که خودروهای بزرگ‌تری و پرمصرف‌تری را تولید می‌کند، به این مسائل کمتر توجه دارد.
ویژگی‌های یک لاستیک را می‌توان به صورت تصویری در یک نمودار “عنکبوتی” به تصویر کشاند (در زیر نشان داده شده است). در این نمودارها، چندین ویژگیِ عملکردی برای لاستیک به صورت تصویری نشان داده می‌شوند (که معمولاً در یک مقیاس 100 امتیازی نشان داده می‌شوند) تا بتوان قابلیت‌های موجود در لاستیک‌های مختلف  نسبت به سطوح اهداف و یا سطح عملکردی محقق‌شده برای یک لاستیک جدید با هم مقایسه شوند.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
تفاوت لاستیک هانکوک کره با اندونزی

هر چند هدف تولیدکنندگان لاستیک آن است که لاستیک‌هایی را تولید نمایند که راحتی و عملکرد بسیار خوبی را در تمامی جهات نسبت به لاستیک‌های اصلی فراهم نماید، اما فقط قادر هستند لاستیک‌هایی را تولید نمایند که قابلیت‌هایی را در چند حوزه‌ی خاص برای آن‌ها فراهم نماید و این لاستیک‌ها نمی‌تواند حوزه‌های دیگر را برای آن‌ها پوشش دهد. این نوع تحلیل اجازه می‌دهد تا بهبودهای صورت‌گرفته در رابطه با سایر مصالحه‌ها تأیید شوند.

انواع لاستیک فابریک

کدام لاستیک ها برای کدام خودرو ها مناسب هستند؟

با همان لاستیک‌های اصلی شروع می‌کنیم و اهداف مختلف برای لاستیک‌های مخصوصِ خودروهای کوپه‌ی لاکچری در برابر لاستیک‌های مخصوص خودروهای مسابقه‌ای به دست می‌آید. کدام یک از این لاستیک‌ها بهتر هستند؟ در واقع، هیچ یک از آن‌ها بهتر محسوب نمی‌شوند؛ و هر دوی آن‌ها با هم متفاوت هستند. مهم‌تر از همه آن است که هر دوی این لاستیک‌های باید به گونه‌ای تنظیم شوند که برای یک کارایی مطلوب در خودرو مناسب شوند. به هر حال، اگر این لاستیک‌ها در موردِ خاصِ خود مورد استفاده قرار نگیرند و لاستیک‌های مخصوصِ یک کوپه‌ی لاکچری بر روی یک خودروی مسابقه‌ای نصب شود، یا اگر بر عکس، لاستیک مخصوص خودروی مسابقه‌ای در زیر یک خودروی کوپه‌ی لاکچری نصب شود، آن‌گاه هیچ کدام راحت نخواهند بود.

تنها در صورتی که تولیدکننده‌ی خودرو و تولیدکننده‌ی لاستیک با هم کار کنند و لاستیک‌های OE را تولید کنند، در این صورت می‌توانند طراحی دقیق لاستیک و ساخت آن را به گونه‌ای انجام دهند که بیشترین رضایت را برای راننده‌ی خودرو فراهم نمایند. تولیدکننده‌ای که انواع و اقسام از لاستیک‌های خودرو را تولید می‌کند، هرگز نمی‌تواند دیدگاه و هدف یک تولیدکننده‌ی خاص را در نظر بگیرد و صرفاً لاستیک‌هایی را تولید می‌‌نماید که لاستیک‌های “متوسطی” محسوب می‌شوند.

آیا عملکرد لاستیک  OE واقعاً متفاوت است؟

پس از سال 1990، جی. دی. پاور و همکاران او بر روی میزان رضایت از لاستیک‌های تجهیز اصلی مطالعاتی را انجام دادند تا بتوانند گزارشی را در خصوص میزان رضایت مشتریان نسبت به لاستیک‌های تجهیز اصلی بر روی خودروهای یک-، دو- و سه‌ساله ارائه نمایند. این مطالعه در سال 2017، بر روی بیش از 29،600 راننده‌ انجام شد. در این مطالعه، نمونه‌ای از خودروهای سواری، ون‌ها، کامیون‌های پیکاپ و خودروهای مسابقه‌ای در ایالات متحده در نظر گرفته شده بود.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
قیمت لاستیک های کره ای بازار

در این مطالعه میزان درک مشتری نسبت به کیفیت، عملکرد، تصویر برند و خدمات لاستیک مد نظر قرار داده شد. نتایج با در نظر گرفتن یک شاخص رضایت از لاستیک محاسبه شد که شامل چهار شاخص مختلف بود: خوردگی لاستیک، رانندگی با لاستیک، ظاهر لاستیک و اصطکاک و یا کنترل لاستیک. رتبه‌بندی‌ها نیز بر اساس تجربه‌ی دو ساله‌ی راننده نسبت به استفاده از لاستیک بود. در مطالعه‌ی سال 2017 مشخص شد که محصولاتِ برند لاستیک میشلن بهترین امتیاز را در خودروهای سواری و کامیون‌های سبک به دست آورده بودند.

لاستیک فابریک ماشین
حفظ رضایت مشتریان بعد از خرید لاستیک ، یک نکته‌ی کلیدی برای تولیدکنندگان خودرو و لاستیک است. تولیدکنندگان لاستیک تمایل دارند تا میزان رضایت بیشتری از مشتریان را به دست آورند و از آن منتفع می‌شوند. تولیدکنندگان لاستیکی‌ هم که میزان بیشتری از رضایت مشتریان خود را داشته باشند، رانندگان بیشتری را در اختیار خواهند داشت که در زمان تعویض لاستیک‌های خودروی خود به سراغ آن‌ها می‌آیند.
به علاوه، تولیدکنندگان خودروها یاد گرفته‌اند که اگر رانندگان از لاستیک‌های آن‌ها رضایت بیشتری داشته باشند، با احتمال بیشتری نسبت به خودرو هم رضایت دارند و به همین دلیل در آینده هم بیشتر به خرید خودروهای آن‌ها روی خواهند آورد.