۸:۵۹ ق٫ظ
برچسب روی لاستیک ماشین

چه اطلاعاتی از برچسب روی لاستیک ماشین می‌توانید به دست آورید؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که با اطلاعات و اعداد و ارقام روی لاستیک مواجه شده باشید. یا در هنگام خرید لاستیک، تعمیر کار شما خواسته باشد مواردی را از برچسب روی لاستیک ماشین برای او بخوانید تا از مناسب بودن تایری که قرار است خریداری کنید مطمعن شود. در این نوشته قصد داریم در مورد برچسب های روی لاستیک خودرو و این که این برچسب ها چه اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهند صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید چون مطمعنا اگر راننده هستید، زمانی به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

برچسب روی لاستیک ماشین

برچسب های روی تایر از کجا آمده اند؟

تولیدکنندگان خودرو در ایالات متحده، الزام دارند تا برای خودروهای جدیدی که هر ساله در بازار به فروش می‌رسانند، مقدار متوسطی از اقتصاد سوختی را رعایت نمایند. در صورتی که خودروهای تولیدی توسط این سازندگان، مقدار سوختی بیش از حد معمول داشته باشد، آن‌ها ملزم به پرداخت جریمه خواهند شد.

اقتصاد مشارکتی برای سوخت متوسط (CAFE) در واقع مقدار سوخت در هر مایل را برای خودروها (خودروهای مسابقه‌ای، کوپه، سدان و واگن‌ها) و کامیون‌های سبک (شامل مینی‌ون‌ها، ون‌ها، بیشتر کامیون‌های پیکاپ و خودروهای مسابقه‌ای کاربردی) تعیین می‌نماید. اما با توجه به این‌که این مقدار، مربوط به میزان اقتصادی متوسط سوخت است، تولیدکنندگان برای آن‌که بتوانند خودروهای بزرگ‌تر خود را که مصرف سوختی بالاتر دارند نیز به فروش برسانند، باید بتوانند خودروهای کوچک‌تر و کامیون‌هایی که دارای سوخت اقتصادی‌تری دارند را هم تولید کرده و بفروشند.

CAFE آن‌قدر اهمیت دارد که بیشتر تولیدکنندگان خودرو از تأمین‌کنندگان خود می‌خواهند تا لاستیک‌هایی با مقاومت اندک در هنگام رانندگی را برای آن‌ها تولید کنند تا آن‌ها بتوانند از این لاستیک‌ها به عنوان تجهیزات اصلی در خودروهای جدید خود استفاده نمایند. این اطلاعات توسط تعدادی پارامتر مشخص می‌شود که بر روی برچسب روی لاستیک ماشین ثبت می‌شوند. به منظور رعایت این الزامات، این لاستیک‌ها اغلب به صورتی طراحی می‌شوند که وزن آن‌ها و مقاومت در هنگام رانندگی در آن‌ها کمتر شود. همچنین این لاستیک‌ها را در قالب‌هایی تولید می‌کنند که دیواره‌ی جانبی آن‌ها و همچنین عمق آج آن‌ها کم شود. به علاوه مقاومت آن‌ها در هنگام رانندگی و اجزای آج آن‌ها نیز کمتر است.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
یکبار برای همیشه کلاس بندی انواع خودرو را یاد بگیرید !

تست‌های CAFE در محیط آزمایشگاه انجام می‌شود و در بزرگراه تست نمی‌شود. بیشتر جنبه‌هایی که بر روی اقتصاد سوخت در دنیای واقعی تأثیر می‌گذارد، تا حد مقادیر ثابتی که در فرمول‌های مربوط تعیین شده است، کاهش داده می‌شوند.

اطلاعات روی لاستیک ماشبن

برچسب روی لاستیک ماشین یا EU چیست؟

برچسب تایر روی تایر EU ، به عنوان یکی از موارد طرح عملیاتی بهره وری انرژی ، اولین بار در نوامبر 2012 معرفی شد. به موجب همین طرح عملیاتی ، لاستیک های وسیله نقیله ای موتوری که در اتحادیه اروپا تردد می کنند می بایست از نظر تعدای موارد بررسی و شاخص بندی شوند تا در سطح استاندارد قرار بگیرند. ما در این قسمت از سایت یوزپلنگ اطلاعات برچسب جدید تایر را توضیح می دهیم

اطلاعاتی که روی برچسب لاستیک ماشبن ثبت می‌شوند شامل موارد زیر است :

  • مقاومت غلطشی که با مصرف سوخت در ارتباط است
  • چسبندگی در سطوح مرطوب
  • طبقه بندی صدا

1- مقاومت غلطشی :

یکی از موارد مهم قید شده در برچسب روی لاستیک ماشین مقاومت غلطشی تایر است که رابطه مستقیمی با مصرف سوخت دارد. هر چه مقاومت غلطشی تایر کمتر باشد ، به همان نسبت مصرف سوخت هم کمتر خواهد بود. در این دسته بندی بالاترین درجه را با حرف A نمایش میدهند که با رنگ سبز مشخص شده است. بدترین درجه هم حرف G می باشد که با رنگ قرمز علامت گذاری شده است. در این ارزیابی از حرف D استفاده نمی شود و با هر حرف مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر 0.1 لیتر بالا می رود.

2- چسبندگی در جاده های خیس :

در حالت چسبندگی خیس ، طول خط ترمز تایر بر روی جاده های خیس اندازه گرفته می شود. در این درجه بندی هم همانند مقاومت غلطشی ، دسته بندی با A به رنگ سبز شروع می شود و به حرف G با رنگ قرمز می رسد. البته در این نمودار حروف D و G نمایش داده نمی شود. آزمایش های این درجه بندی در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت انجام شده است هر چه از A به حرف F برویم ، طول خط ترمز بیشتر می شود. این مورد از مواردی برچسب روی لاستیک ماشبن است که هنکام خرید لاستیک زیاد مورد توجه راننده گان قرار میگیرد.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
بهترین مکان برای خرید لاستیک

3-صدای خروجی :

از موارد دیگر ثبت شده روی برچسب لاستیک صدای خروجی است. در این درجه بندی ، مشخص می شودکه چه مقدار بلندی صدای در زمان حرکت خودرو از تایر به وجود می آید. شاخص این درجه بندی ، مقدار دسی بل صدای تولیدی است. مقدار ارزیابی شده به سه دسته تقسیم می شود که به خط های سمت راست تصویر گوش نشان داده می شود. هر چه خط ها سیاه تر باشند ، تایر صدای بلند تری تولید خواهد کرد. صداهای بلندتر از 80 دسی بل ، می تواند باعث بروز مشکلات شنوایی در انسان شود.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره در خصوص خرید لاستیک مناسب برای خودروتان از (اینجا) با ما در تماس باشید.