۲:۳۰ ق٫ظ
لاستیک با اسطکاک برتر

لاستیک‌ های با اصطکاک برتر چه تفاوتی با لاستیک های معمولی دارند؟

اگر قصد دارید که لاستیک خودروتان برای چهار فصل مناسب باشد باید حتما از لاستیک‌ های با اصطکاک برتر استفاده کنید. این تایرها که به آن‌ها لاستیک‌ های All-Weather هم گفته می‌شود، لاستیک‌ های غیر زمستانی هستند. نماد این لاستیک‌ ها یک علامت با سه قله‌ی کوه است که یک گلوله‌ی برف در میان آن‌ها قرار گرفته است (3PMSF). این لاستیک‌ ها برای رانندگانی مناسب است که در هر چهار فصل با خودروی خود به رانندگی می‌پردازند، اما زیاد با برف و شرایط یخ‌بندان سر و کار ندارند و به همین دلیل نیازی به لاستیک‌ های مخصوص زمستان هم ندارند.

ویژگی های لاستیک‌ های با اصطکاک برتر  :

تست لازم برای لاستیک‌ هایی با علامت 3PMSF یک تست چرخش (اسپین) است (ASTM E1136-14) که اصطکاک در زمان شتاب‌گیری را صرفاً در شرایط برفی اندک اندازه‌گیری می‌نماید. در این زمینه، لاستیک‌ های با اصطکاک برتر، لاستیک‌هایی هستند که بیشترین میزان اصطکاک را در چنین شرایطی فراهم می‌نمایند. علامت 3PMSF هیچ تضمینی برای ترمز یا اصطکاک در زمان دور زدن در برف ارائه نمی‌نماید و هیچ بخشی برای رانندگی در شرایط یخ‌زدگی در آن تعبیه نشده است.

لاستیک با اسطکاک برتر
تست ASTM نتیجه خوبی را برای لاستیک در شرایط آزمون فراهم می‌نماید، اما در شرایط شبیه‌سازی‌ شده بر اساس شرایط دنیای واقعی، تست لاستیک‌ های Tire Rack نشان داده است که این لاستیک‌ها برخی از خواص لاستیک‌های غیر 3PMSF را دارا هستند و لاستیک‌ های چهار فصل با اصطکاک برتر عملکرد بهتری خواهند داشت. عملکرد لاستیک‌ های با اصطکاک برتر در زمستان و در فصل‌هایی غیر از زمستان تا حد زیادی با هم متفاوت است و هیچ‌یک از لاستیک‌ های چهارفصل با علامت 3PMSF نتوانسته‌اند در تست‌ها قابلیت یک لاستیک مخصوص زمستان در برف یا یخ را از خود نشان دهند.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
راه های تشخیص لاستیک هانکوک اصل از تقلبی

تایرهای با اصطکاک برتر برای چه خودروهایی مناسب است ؟

لاستیک‌ های دارای اصطکاک برتر در دسته‌های مختلفی از لاستیک‌ ها و انواع عملکردها قرار می‌گیرند. این دسته‌ها شامل لاستیک‌ های خودروی مسافری چهارفصل  و حتی لاستیک‌ های کامیون سبک برای تمامی مسیر ها هستند. بدین ترتیب، نام “اصطکاک برتر” نشان‌دهنده‌ی یکی از شاخص‌های عملکردی است و شاخصه‌ای برای لاستیک‌ های خاص به شمار می رود و بنابراین به عنوان یک دسته برای لاستیک‌ ها محسوب نمی‌شود. شما می‌توانید لاستیک‌های با اصطکاک برتر را بر روی سایت شرکت www.uzpalang.com مشاهده نمایید.

لاستیک های تمام فصل گود یر

جالب آن‌که استفاده از عبارت “ All Weather” برای توصیف لاستیک در واقع یک اتلاق نادرست است، مگر آن‌که از آن برای اشاره به لاستیک‌ های شرکت Goodyear استفاده شود. شرکت لاستیک گودیر Goodyear برای اولین بار در سال 1916 از عبارت “All Weather” استفاده نمود و این نام از سال 1948 یعنی پنجاه سال پیش از معرفی نماد 3PMSF به عنوان یک برند برای این شرکت مطرح بوده است. به همان ترتیبی که استفاده از واژه‌ی کلینکس برای اشاره به دستمال کاغذی یک اشتباه است، استفاده از نام “All Weather” نیز برای لاستیک‌ های سازندگان دیگر، یک اشتباه به حساب می‌آید.