۴:۲۱ ق٫ظ
مزدا 3 سدان

نگاهی گذرا به ماشین مزدا 3 سدان مدل 2019

سدان های کوچک در مقایسه با هاچبک ها و شاسی بلندها معمولاً انتخاب دوم به شمار می‌روند؛ اما مزدا این کلاس را رها نکرده است. نسل جدید مزدا 3 هنوز هم به‌صورت هاچبک و سدان در دسترس بوده و مدل سدان این خودروی ژاپنی به دنبال رقابت با خودروهای لوکسی همچون مرسدس A کلاس و آئودی A3 می‌باشد.

اگرچه مزدا کمی ارزان‌تر از رقبای آلمانی است اما جذابیت سطح بالاتری در مقایسه با برخی رقبای هم‌وطن همچون هوندا سیویک و تویوتا کرولا دارد. هر دوی این خودروها نیز هنوز به‌صورت هاچبک و سدان عرضه می‌شوند.

مزدا 3 سدان در مقایسه با نسخه هاچبک خود تنها کاپوت و شیشه‌ی جلوی مشترکی دارد. تمامی پانل‌های دیگر این خودرو جدید بوده و خط سقف نیز کمی ارتفاع بیشتری دارد. اگرچه فاصله بین محوری هر دو نسخه مزدا 3 برابر با 2727 میلی‌متر است اما بدنه‌ی مدل سدان 200 میلی‌متر طویل‌تر می‌باشد.

طول بیشتر مزدا 3 سدان به خاطر اورهنگ عقب است. فضای محفظه بار نیز از 351 به 444 لیتر رسیده و با وجود خط سقفی که ارتفاع بیشتری دارد، بخش عقب کابین این خودرو تنگ احساس نمی‌شود. بخش عقب کابین روشنایی بیشتری داشته و جادارتر از مدل هاچبک است که این امر نیز به لطف ستون‌های C نازک‌تر و شیشه‌های بزرگ‌تر حاصل شده است.

شما نمی‌توانید این خودرو را با پیشرانه پایه اسکای اکتیو جی بنزینی یا اسکای اکتیو D دیزلی سفارش دهید بلکه خریداران تنها یک گزینه پیش روی خود خواهند داشت که پیشرانه‌ی جدید و هوشمند اسکای اکتیو ایکس 2 لیتری بنزینی می‌باشد که از تکنولوژی احتراق کمپرس و دستیار هیبریدی ملایم استفاده کرده و طبق گفته‌های مزدا، بدون نیاز به استفاده از توربو و کم کردن حجم پیشرانه مصرف سوخت ادعایی 5.6 لیتری دارد.

این چیز بدی نیست زیرا پیشرانه اسکای اکتیو ایکس همان پیشرانه‌ای است که تقریباً توسط اکثر کارشناسان توصیه می‌شود. این پیشرانه به اندازه پیشرانه اسکای اکتیو جی ساکت یا آرام نیست اما عملکرد و مصرف سوخت بهتر آن باعث می‌شود گزینه‌ای مناسب باشد.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
دلایل ترک خوردگی لاستیک خودرو و راه های پیشگیری از آن

برای اینکه بتوان به پرفورمنس ادعایی مزدا دست یافت باید پیشرانه را تحت‌فشار گذاشت اما خب در بزرگراه شاهد آرامش بهتر آن نسبت به پیشرانه‌های دیزلی خواهید بود. مزدا 3 معمولاً به خاطر سواری خود مورد تحسین قرار می‌گیرد و شاید از نظر هیجان رانندگی تنها پشت سر ب ام و سری 1 قرار گیرد. این مدل از مزدا 3 نیز از نظر سواری تفاوتی با اسلاف خود ندارد.

شاسی جدید مزدا 3 همکاری خوبی با سیستم تعلیق داشته تا اطمینان و اعتمادبه‌نفس زیادی برای یک خودروی دیفرانسیل جلو ایجاد کند. کمی تکان در بدنه وجود داشته اما چیزی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و میزان چسبندگی خودرو بالاست. این خودرو هم سواری خوبی داشته و هم راحت است.

از نظر کابین و کیفیت آن نیز حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. مزدا واقعاً با ارائه نسل جدید مزدا 3 به دنبال شکار رقبای لوکس بوده است. سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا 3 جزو نقاط قوت خودرو بوده و صفحه‌نمایش 8.8 اینچی آن نیز تیز است. ژاپنی‌ها بسیاری از کنترل‌های فیزیکی مدل قبلی را حفظ کرده‌اند و یک کلید چرخشی در کنسول مرکزی نیز باعث حرکت منوها می‌شود. اگر شما از لمس کردن زیاد صفحات نمایش خودروها متنفر هستید از این ویژگی مزدا 3 بسیار خوشتان خواهد آمد.

در مدل‌های رده میانی همچون GT اسپورت شاهد پوشش چرم استاندارد خواهید بود و همچنین پلاستیک‌ها و متریال بکار رفته در بعضی بخش‌های کابین بهتر از نمونه‌هایی است که در مرسدس A کلاس و یا نسل قبلی فولکس‌واگن گلف بکار رفته است.

کابین مزدا 3 واقعاً شیک بوده و تجهیزات زیادی نیز دارد. فرمان گرم شونده، صندلی راننده با تنظیم برقی در 8 جهت و سیستم صوتی Bose نیز جزو تجهیزات این خودرو هستند.

با توجه به اینکه تفاوت قیمتی بین مدل‌های سدان و هاچبک مزدا 3 جدید وجود ندارد بنابراین انتخاب بین این دو خودرو به سلیقه خریداران بستگی خواهد داشت. ویژگی‌های اصیل مزدا 3 همچنان در این خودرو وجود داشته و خانواده‌ها جذابیت بیشتری در نسخه سدان آن خواهند یافت. این خودرو فضای بیشتری داشته و صندوق بزرگ‌تری هم دارد.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
شاخص بار لاستیک یا حداکثر ظرفیت حمل لاستیک خودرو شما چقدر است؟

مشخصات مزدا 3 سدان 2.0 180PS GT Sport

قیمت: 26675 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی هیبریدی ملایم
قدرت/گشتاور: 178 اسب بخار/224 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.2 ثانیه
حداکثر سرعت: 216 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر