۴:۴۰ ق٫ظ
کمپانی خودرو سازی جیلی

با خودرو سازان بزرگ جهان بیشتر آشنا شوید !

قطعاً شما هم با ما هم‌عقیده هستید که گاهی وضعیت مالکیت برخی شرکت‌های بزرگ و زیرمجموعه‌های آن‌ها حالتی گیج‌کننده ایجاد می‌کند مخصوصاً وقتی‌که یک کمپانی بخش‌های مختلفی در بازارهای مختلف جهانی داشته باشد این وضعیت بدتر خواهد شد. همچنین برخی اتفاقات باعث می‌شود شرکت‌ها دست‌به‌دست شوند.

برای مثال می‌توان به واکسهال و اوپل اشاره کرد که به عنوان شرکت‌هایی بریتانیایی چندین سال در دستان جنرال موتورز بودند اما گروه پژو-سیتروئن با پرداخت مبلغ 2.3 میلیارد دلار در سال 2017 آن‌ها را خریداری کرد. این نقل‌وانتقال به معنی قرار گرفتن واکسهال و اوپل زیر چتر حمایتی شرکتی است که شامل برندهای فرانسوی پژو و سیتروئن نیز می‌باشد.

همچنین تویوتا با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در سوزوکی و سوبارو در حال به دست گرفتن بخش اعظم صنعت خودروی ژاپن می‌باشد. ظاهراً این شرکت با مزدا نیز همکاری می‌کند تا پلتفرم دیفرانسیل عقب جدیدی را توسعه دهد.

فهم اینکه کدام شرکت کنترل برندهای دیگر را در دست دارد باعث می‌شود اطلاعات بیشتری بین دوستانتان داشته باشید و البته اگر بخواهید خودرویی را بخرید با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنید. در ادامه شما را با غول‌های خودرویی که کنترل برندهای متنوعی را در دست دارند آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

گروه ب‌ام‌و

خودرو بی ام و آبی رنگ

در سال 1917 بود که کارهای موتوری باواریا متولد شد. پس از آن و در سال 1922 بود که این شرکت با کمپانی هواپیمایی Bayerische Flugzeug-Werke ادغام گردید و از تولید پیشرانه‌ها به تولید موتورسیکلت‌های کامل در سال 1923 تغییر کاربردی دارد. تولید خودروی این شرکت نیز در سال 1928 آغاز شد.

گروه ب‌ام‌و ساختار نسبتاً ساده‌ای داشته و لیست برندهای تحت تملک آن به این شرح است:

ب‌ام‌و، مینی، رولزرویس، ب‌ام‌و موتوراد (برند موتورسیکلت)

دایملرAG

 

شرکت Daimler-Motoren-Gesellschaft یا همان DMG در سال 1899 تأسیس شد. در سال 1926 بود که این شرکت با بنز ادغام گردید و شرکت دایملر بنز AG به وجود آمد.

اما شناخت بیشتر نام و برند مرسدس به سال 1900 بازمی‌گردد چراکه نمایندگی دایملر در آن زمان با محصولات این شرکت و با نام مرسدس در مسابقات خودرویی شرکت نمود. همان‌گونه که می‌دانید مرسدس نام دختر امیل جلینک صاحب نمایندگی دایملر بوده است. موفقیت‌های این شخص در مسابقات باعث شد نام مرسدس در روی رادیاتور خودروهای جاده‌ای دایملر در سال 1902 قرار بگیرد.

مقر دایملر AG در اشتوتگارت آلمان قرار دارد. این شرکت ساختار کاملاً پیچیده‌ای داشته و مالک این شرکت‌هاست:

مرسدس بنز، اسمارت، مرسدس بنز تراکس، فرایت لاینر، فوسو، وسترن استار، بارات بنز هند، ون های مرسدس بنز، اتوبوس‌های مرسدس بنز، سترا، توماس بیلت

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
بالانس لاستیک : اهمیت و تأثیرات آن برای خودرو و رانندگی

فیات-کرایسلر

ادغام رسمی فیات ایتالیا و کرایسلر آمریکا در اکتبر سال 2014 انجام شد. این فرایند در سال 2011 و زمانی که کرایسلر از ورشکستگی به پا خاست آغاز شد. فیات ایتالیا به آرامی سهام بیشتری را در کرایسلر خرید و سرانجام مالکیت آن کامل شد.

اما تولد فیات به سال 1899 و ایجاد شرکتی با نام طولانی Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino مربوط می‌شود.

والتر کرایسلر نیز تاریخچه‌ای طولانی در صنعت خودرو داشته و حتی پیش از تأسیس شرکت کرایسلر در سال 1925 نیز مشغول بکار بوده است. از نظر فنی مقر فیات-کرایسلر در لندن انگلستان قرار دارد اما کارهای اصلی در آبرن هیلز میشیگان و تورین ایتالیا صورت می‌گیرد.

فیات-کرایسلر مالکیت این شرکت‌ها را در اختیار دارد:

کرایسلر، داج، جیپ، رم، فیات، آلفارومئو، فیات پروفشنال، لانچیا، مزراتی

نکته: فراری هم زیر این چتر حمایتی با فیات-کرایسلر رابطه دارد؛ اما از نظر مالی باید گفت هویت فراری کاملاً از فیات-کرایسلر جدا شده است. خانواده‌ی آنیلی/الکان که حدود یک‌سوم سهام فیات-کرایسلر را در اختیار دارند سهامدار بخش زیادی از فراری نیز می‌باشند.

فورد موتور کمپانی

 

هنری فورد در سال 1903 شرکت مشهور امروزی را تأسیس کرد و در سال 1908 و با معرفی فورد مدل T خودروی واقعی مردم را ساخت. این خودرو تا سال 1927 و به تعداد حدود 15 میلیون دستگاه ساخته شد.

مقر فورد در دیربورن میشیگان قرار دارد. اگرچه این شرکت زمانی مالک استون مارتین و ولوو بود اما ساختار کنونی آن نسبتاً ساده است.

لیست شرکت‌های تحت مالکیت شامل دو برند زیر است:

فورد، لینکلن

جنرال موتورز

جنرال موتور

ویلیام سی. دورانت که در آن زمان مالک بیوک بود جنرال موتورز را به عنوان یک کمپانی هولدینگ و در سال 1908 تأسیس نمود. اندکی بعد این شرکت خودروسازان دیگری همچون اولدزموبیل و کادیلاک را خریداری نمود.

مقر جنرال موتورز در دیترویت میشیگان قرار داشته و اگرچه یک زمانی مالک بسیاری از برندهای مشهور آمریکایی بود اما در سال 2009 به ورشکستگی رسید و برندهایی همچون اولدزموبیل، پونتیاک، ساترن و هامر را از دست داد.

جنرال موتورز مالک شرکت‌های زیر است:

اتوبائوجون در چین، بیوک، کادیلاک، شورولت، جی ام سی، هولدن استرالیا، جی فنگ چین، وولینگ چین

هوندا موتور

 

سوچیرو هوندا و تاکه ئو فوجی ساوا در سال 1948 این شرکت را تأسیس کرده و اولین موتورسیکلت خود را در سال 1949 به فروش رساندند. این شرکت پیش از تولید موتورسیکلت پیشرانه‌های کوچکی را برای نصب روی دوچرخه‌ها می‌ساخت. این شرکت در آگوست سال 1963 با پیکاپ کوچک T360 وارد صنعت خودرو شد و چند ماه بعد نیز خودروی اسپورت S500 را تولید نمود.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
10مورد از باورهای غلط درباره نگهداری و مراقبت از خودرو!

مقر هوندا موتور در توکیوی ژاپن قرار داشته و مالک شرکت‌های زیر است:

هوندا، آکورا، هوندا پاور اسپورت شامل بخش‌های موتورسیکلت، ATV ها، قایق‌ها و دیگر شکل‌های حمل‌ونقل

هیوندای موتور

خودرو هیوندای

هیوندای کار خود را به عنوان شرکتی ساختمان‌سازی در سال 1947 شروع کرد اما سریعاً رشد نموده و در سال 1967 وارد صنعت خودرو شد. این شرکت در ابتدا نسخه‌ای از فورد کورتینال را تحت لیسانس تولید می‌کرد و در سال 1976 خودروی خود با نام پونی را تولید نمود.

کیا هم در سال 1944 و با نام یانگ سانگ کار خود را به عنوان شرکتی متخصص در تولید قطعات دوچرخه‌ها شروع نمود. نام این شرکت در سال 1952 به کیا تبدیل شد و با تولید خودروی تحت لیسانس K-360 در سال 1962 وارد میدان شد. این خودرو در واقع یک پیکاپ کوچک و سه‌چرخ متعلق به مزدا بود.

کیا در سال 1997 ورشکسته گردید و در سال 1988 با هیوندای ادغام شد.

هیوندای موتور شامل برندهای زیر است:

هیوندای، کیا، جنسیس

اوپل پژو-سیتروئن

گروه پژو-سیتروئن در سال 1976 و با ادغام پژو و سیتروئن شکل گرفت. این شرکت در ابتدا با نام PSA پژو سیتروئن شناخته می‌شد اما در سال 2016 نام خود را به گروه PSA تغییر داد. در ماه مارس 2017 بود که خبر خرید اوپل و واکسهال از جنرال موتورز به قیمت 2.3 میلیارد دلار منتشر شد.

مقر این گروه خودرویی در پاریس فرانسه قرار دارد.

گروه پژو-سیتروئن کنترل برندهای زیر را در اختیار دارد:

پژو، سیتروئن، دی اس، اوپل، واکسهال

رنو-نیسان-میتسوبیشی

 

رنو-نیسان در سال 2016 میتسوبیشی را با مبلغ 2.3 میلیارد دلار خریداری کردند؛ اما اتحاد رنو-نیسان خیلی قبل‌تر و در مارس 1999 شکل گرفته است.

این شرکت‌ها مقر مرکزی و مشترکی ندارند. دفتر اصلی رنو در پاریس فرانسه قرار دارد درحالی‌که مقر نیسان در یوکوهامای ژاپن بوده و میتسوبیشی نیز در توکیو مشغول بکار است.

اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی مالکیت این شرکت‌ها را در اختیار دارد:

رنو، نیسان، میتسوبیشی، داچیا، آلپاین، اینفینیتی، داتسون، لادای روسیه، رنو-ساموسنگ کره جنوبی، ونوچیای چین

گروه تویوتا

 

در سال 1935 بود که بخش خودرویی تویودا اتوماتیک لوم ورکس با پیکاپ G1 وارد دنیای خودرو شد. این شرکت در ادامه به شاخه‌ای جدا تبدیل شد و کمپانی تویوتا موتور را در سال 1937 شکل داد. اولین محصول این خودروساز تراک GA بود که در واقع نسخه‌ای به‌روز شده از G1 محسوب می‌شد.

ما حس کردیم مطلب زیر هم براتون جذابه
تفاوت لاستیک هانکوک کره با اندونزی

مقر تویوتا در تویوتا سیتی ژاپن قرار دارد.

تویوتا کنترل شرکت‌های زیر را در دست دارد:

تویوتا، لکسس، هینو، دایهاتسو

نکته: تویوتا اخیراً سرمایه‌گذاری قابل‌توجه برای خرید سهام دو شرکت ژاپنی دیگر داشته اما خب کنترل سهام آن‌ها را در اختیار ندارد. این شرکت در سال جاری حدود 5 درصد از سهام سوزوکی را خرید و برنامه‌های خود برای خرید حداقل 20 درصد از سهام سوبارو را نیز اعلام کرده است.

گروه فولکس‌واگن

 

ریشه‌ی فولکس‌واگن به دوران نازی و تلاش هیتلر برای تولید خودروی مردمی بازمی‌گردد. پیش از آنکه جنگ جهانی دوم شروع شود تنها تعداد معدودی از این خودروها تولید شد و پس از آن بود که کارخانه مشغول تولید خودروهای نظامی گردید.

پس از جنگ بود که تولید خودروی نمادین بیتل آغاز گردید و نهایتاً از رکورد تولید 21 میلیون دستگاه عبور کرد.

مقر فولکس‌واگن در ولفسبورگ آلمان قرار دارد.

این شرکت مالک برندهای زیر است:

فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه، سئات، اشکودا، مان، اسکانیا، خودروهای تجاری فولکس‌واگن، دوکاتی

گروه تاتا

 

جامستجی نوسروانجی در سال 1868 این شرکت را در بمبئی هند تأسیس کرد. تاتا در زمینه‌های بسیار متنوعی کار می‌کند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به منسوجات و هتل‌های لوکس اشاره کرد. تاتا در سال 1907 وارد صنعت خودرو شد و خود کمپانی تاتا موتورز در سال 1945 متولد گردید.

این شرکت در سال 2008 جگوار لندروور را خریداری کرد. مقر تاتا موتورز در بمبئی هند قرار دارد.

گروه تاتا شرکت‌های زیر را کنترل می‌کند:

تاتا، لندروور، جگوار، تاتا دوو

ژجیانگ جیلی

کمپانی خودرو سازی جیلی

لی شوفو گروه هولدینگ ژجیانگ جیلی را در سال 1968 تأسیس کرد و بخش خودرویی آن نیز در سال 1997 به وجود آمد. علیرغم این جیلی شرکت نسبتاً جدیدی است اما به لطف معاملات هوشمندانه‌ای که انجام داده مالک برخی از بزرگ‌ترین برندهای دنیاست.

مقر این شرکت در هانگ ژوی چین قرار دارد.

ژجیانگ جیلی مالک برندهای زیر است:

جیلی اتو، ولوو، لوتوس، پروتون، کمپانی لندن، پولستار، لینک اند کو، یوان چنگ اتو، ترافوگیا

نکته: جیلی اخیراً با سرمایه‌گذاری زیاد به بزرگ‌ترین سهامدار ولوو AB تبدیل شده هرچند مالک کامل آن نیست. این شرکت به تولید محصولات تجاری ولوو و رنو تراکس مشغول است.